روان کننده های مورد استفاده در صنعت هوانوردی (روغن موتورهای جت) از دسته روغنهای سنتتیک می باشند که می بایست توانایی کارکرد در یک محیط بسته با دمای فوق العاده را داشته باشند. این شرایط سخت میتواند از استارت خوردن موتور در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد شروع شده و تا دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد بالای صفر که حرارت ایجاد شده در بخشهای متحرکت موتور، از جمله بلبرینگها است، ادامه پیدا کند. چنین نیازی ، فراتر از قابلیتهای موجود در روغنهای ساخته شده از نفت می باشد، بنابراین روان کننده های ساخته شده از مواد ترکیبی شیمیایی برای این منظور ارتقاء داده شدند.
بهبود عملکرد موتورهای جت بوسیله بکارگیری ذرات نانو الماس و نانو سرامیک موضوع این پروژه بوده که در نهایت منجر به تولید و عرضه روغنهای تقویت شده با ذرات نانو برای موتورهای جت گردیده است.
کاهش اصطکاک، کاهش دمای موتور، افزایش بهره وری، افزایش عمر روغن، افزایش عمر قطعات درگیر با روغن، کاهش صدا و لرزش، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر عملیاتی موتور جزو خواص این روانکارهای تقویت شده است.